Reçetesiz ilacın topluma açık reklamı serbest, reçeteli ilacın yasak
Reklamda temel amaç üretilen malın satışını etkilemektir. İlacın tanıtımının reçeteli ya da reçetesiz ayırt etmeksizin sadece doktor, eczacı ve diş hekimlerine yapılacağı söyleniyordu. 1926’daki yasa değişikliği ile ise bunun sadece reçeteli ilaçları kapsayacağı ve reçeteli ilaçların halka açık tanıtımının yapılamayacağı, reçetesiz ilaçların topluma açık reklamının yapılabileceği belirtilmiş oldu.
Amerika’da ilaçta reklamın denetimi FDA’da
Amerika’da bugün reçeteli ve reçetesiz her türlü ilacın reklamı serbesttir. Bu reklam ve tanıtımları ise yalnızca FDA kontrol etmektedir.
Reklamlar yanıltıcı olabiliyor
Son zamanlarda OTC reklamları görsel basında artmış durumdadır. Reçetesiz ilaçların reklamının gerçeğe uygun şekilde hazırlandığı takdirde yayınlanabileceği biliniyor. Ancak dürüstlük ilkesi kapsamında reklamda toplumu yanıltıcı bir yol izlenebiliyor. Nitekim reklamlarda yer alan veriler tam olarak belgelendirilmemiş oluyor.
Promosyonlara da bir sınırlama var
06.12.2012’de TEB’in yaptığı açıklamada ilaçla ilgili promosyon ve reklama yönelik ifadelerin yer almaması gerektiği açıklandı.
Reklamda bilgilendirme tek taraflı
İlaçta reklam TV reklamlarından ibaret değildir. İnternetten satış, kapıda yahut marketten satışlar mevcuttur. Olması gerekenin dışında hekim promosyon çalışmaları ve gizli reklamlar hala söz konusudur. Ayrıca hastalıklar üzerinden yazılan haberler ya da köşe yazarları da gizli birer reklamdır. Mesela son zamanlarda hemen hemen her gazetede reflü ile ilgili bir köşe yazısı ya da makale yer almaktadır. Çünkü reflü ilaçları OTC pazarının bir parçası durumundadır. Önce bir kamu oluşturulup ilacı pazarlama teknikleri söz konusudur. Reklamda tek taraflı bir bilgilendirme vardır. Hasta tam olarak soru soramıyor ve alıcıya olumsuz yönler aktarılmıyor. Etanol içeren öksürük şuruplarının kullanımı ve varfarin idame tedavisi gören kişilerin metil salisilat içeren topikal preparatlar kullanması pıhtılaşma zamanında uzamaya neden oluyor.
İlaçta reklama toplum olarak hazır değiliz
Eczanede kırmızı biber hapı sorulduğunda eczacının zararlı olduğunu söylemesine ve bu ürünü Sağlık Bakanlığı’nın toplattığını belirtmesine rağmen isteyenler olduğuna şahit oldum. Hatta hiçbir yerde bulamadığını kendisi de belirtip bir tane bari bulması için eczacısına ısrar edenler bile mevcut. Bu yaşananların hepsi de bizim ilaçta reklama toplum olarak hazır olmadığımızı gösterir.
Ayşe Esra GÜLER
İVEK © 2016 / Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
ZeplinGo® | Web Sitesi Tasarımı ile hazırlanmıştır.
İLETİŞİM