Personel harcamalarının rasyonelleştirilmesi kapsamında kurum personel tavanları belirlenecek ve ihtiyaçlar öncelikle atıl personel kullanılarak karşılanacak.
Kamuda personel harcamalarının rasyonelleştirilmesi kapsamında, kurum personel tavanları belirlenecek ve ihtiyaçlar öncelikle atıl personel kullanılarak karşılanacak.
Başbakan Ahmet Davutoğlu tarafından açıklanan Kamu Harcamalarının Rasyonelleştirilmesi Programı Eylem Planı'na göre, program çerçevesinde, mevcut harcama programları gözden geçirilerek verimsiz harcamaların tasfiye edilmesi, bu yolla oluşturulacak mali alanın öncelikli harcama alanlarına tahsis edilmesi ve kamu faiz dışı harcama büyüklüğünün belirli seviyede tutulması amaçlanıyor.
Programla, kamu kesimi borçlanma gereğinin Gayri Safi Yurtiçi Hasıla'ya oranının plan dönemi sonunda en fazla yüzde 0,5 olması, harcamaların yerindeliği ve kalitesinin artırılması hedefleniyor. Bu çerçevede, farklı kurumlar tarafından gerçekleştirilen tarımsal destekleme uygulamalarına yönelik izleme ve değerlendirme çalışmaları yürütülecek ve bu kapsamda uygulamaların birbiriyle tamamlayıcı şekilde yürütülmesine yönelik gerekli önlemler alınacak. Tarımda, örgütlülüğü ve üretici-sanayi entegrasyonunu ve işbirliğini geliştirecek şekilde destekleme mekanizması kurulacak. Destekleme modellerinde etkinlik sağlanırken doğal kaynakların sürdürülebilir kullanımı ve gıda güvenilirliği öncelikle gözetilecek.
Tarımsal Piyasa Bilgi Sistemi geliştirilecek. Tarımsal destekler, tarımsal üretimin planlanmasına yön verecek şekilde bölgeler itibarıyla farklılaştırılarak uygulanacak. Tarımsal destek bazında işletme kayıt sistemleri geliştirilecek.
- Yatırımlar yüksek büyümeye yönelik olacak
Yatırımların yüksek büyümeye katkı sağlayacak alanlara yönlendirilmesi kapsamında büyüme için gereken altyapı yatırımlarını tespit etmek üzere büyümeye daha fazla katkı sağlayacak öncelikli alanların belirlenmesine yönelik çalışma yürütülecek.
Yatırım projelerinin ekonomik analizi başta olmak üzere rehber doküman hazırlanacak. Fizibilite etütlerinde kullanılacak indirgeme ve amortisman oranları gibi temel parametrelere standartlar getirilecek. Arazi ve zemin etüdü süreçleri etkinleştirilecek, kamulaştırma bedellerinin sağlıklı tahmini için yöntemler geliştirilecek ve bunlarla ilgili düzenleme yapılacak.
İl özel idareleri ile yatırım izleme ve koordinasyon başkanlıklarında ödenek aktarım mekanizması gözden geçirilerek, uygulama ve izleme etkili hale getirilecek. İhale ve ödenek serbest bırakma aşamalarını da kapsayan yatırım projesi uygulama süreci ile kamu yatırımlarında TOKİ aracılığıyla yürütülen uygulamalar gözden geçirilerek, yatırım programı ve bütçe disiplini açısından gerekli düzenlemeler yapılacak.
Kamu kurum ve kuruluşlarının aynı veya benzer nitelikteki ihtiyaçlarının toplu alım yöntemiyle tedarik edilebilmesi için yöntemler geliştirilecek ve ölçek ekonomisinden faydalanarak tasarruf sağlanacak.
- Kamuda sağlıklı bir taşıt envanteri oluşturulacak
Genel aydınlatmanın uygun zamanlarda yapılması, uygun olmayan kullanımların önlenmesi, uygun aydınlatma ve ölçüm araçlarının araştırılması, genel aydınlatmada kullanılan elektriğin serbest piyasa koşullarında ihale suretiyle alınması hususları değerlendirilecek ve sistem diğer yönleriyle gözden geçirilecek.
Maliye Bakanlığı bünyesinde "taşıt modülü" kurularak kamuda sağlıklı bir taşıt envanteri oluşturulacak. Taşıt ediniminde etkin karar verebilmek için satın alma ve kiralama seçenekleriyle maliyetler karşılaştırılarak tasarruf bilinci anlayışıyla ortak yöntem, usul, kriter ve standartlar belirlenecek. Ekonomik ömrünü tamamlamış kamu kuruluşlarına ait araçlar tasfiye edilecek.
- Sosyal tesislerin ve döner sermaye işletmelerinin geleceği
Kamuya ait sosyal tesisler ayrı ayrı değerlendirilerek bunların tasfiyesine veya özelleştirilmesine veya gerçek maliyetleri karşılayacak şekilde kamu tarafından işletilmesine karar verilecek.
Döner sermaye işletmelerinin gerçek maliyetleri ortaya konularak, gerçekçi bir fiyat politikası izlenmesi sağlanacak, sağlık sektörüne ilişkin olanlar hariç, kamu kurumlarının bütçelerinden döner sermaye faaliyetleri için harcama yapılmayacak, döner sermaye işletmeleri için hizmet üreten kamu personelinin özlük ve harcırah ödemelerinin döner sermaye işletme bütçesinden yapılması sağlanacak ve karlı çalışmayan işletmeler tasfiye edilecek.
- Personel harcamaları
Personel harcamalarının rasyonelleştirilmesi kapsamında kurum personel tavanları belirlenecek ve ihtiyaçlar öncelikle atıl personel kullanılarak karşılanacak.
Merkezi yönetim bütçesi kapsamındaki her bir kamu kurumu için plan döneminde istihdam edilebilecek toplam personel sayısı belirlenecek, bunun üzerinde istihdam yaratılmayacak. İhtiyaç fazlası personelin tespitine yönelik olarak ilgili kurumlarla birlikte çalışma yapılacak, tespit edilen ihtiyaç fazlası personelin ihtiyaç sahibi idarelere nakledilmesine yönelik yasal ve idari düzenleme yapılacak.
Hizmet alımlarının bütçe tahsis süreci öncesinde fayda maliyet/maliyet-etkinlik analizinin yapılması zorunlu hale getirilecek. Personel çalıştırılmasına ilişkin alanlar, yardımcı işler ve asıl işler olarak ayrıştırılacak. Bütün hizmet alımları izne tabi tutulacak. Hizmet alımı yapılan alt işverenlerce çalıştırılan işçilerle ilgili olarak kamu kurumlarının sorumlulukları belirlenecek. İlgili mevzuata aykırı işlem tesis ederek kamu zararına sebep olan kamu görevlilerine uygulanacak yaptırımları içerecek mevzuat düzenlemesi yapılacak.
- Kamu binaları için kamu arazileri kullanılacak
Kamu hizmet binaları sınıflandırılarak standartlar belirlenecek. Hizmet binalarının yapımına ilişkin yer seçiminde Hazine arazileri öncelikle değerlendirilerek bina maliyetleri düşürülecek. Hizmet binalarında enerji verimliliği kriterlerine uygunluk şartı aranacak ve cari giderlerin asgari düzeyde tutulması hedeflenecek.