Bu toplantıdaki konuğumuz Hedef Alliance CEO’su Bülent Denkdemir idi.
Toplantıda Denkdemir ile bir araya gelen eczacılarımız güncel konular ve eczacılık mesleğinde yaşananlar üzerine fikir alışverişinde bulundular.
Bu görüşmede aldığımız bazı bilgiler şunlardır:
Meslek seçiminiz nasıl oldu?
Annemin eczacı olması nedeniyle çocukluğumdan beri vaktim eczanede geçti. İlkokulda annemle çok nöbet tuttum. Bana eczacı ol dediler ama ben endüstri mühendisliğini tercih ettim. 10 sene sonra ise hayat beni yine eczacılık sektörünün içine çekti.
Türkiye’de ilaç pazarının gelişimini nasıl değerlendiriyorsunuz?
Türkiye ilaç pazarı büyümüyor. Önceleri her yıl büyüyen bir pazardı. 2009 yılında Türk ilaç pazarı dünyadaki 11. büyük ilaç pazarı idi. Şuan ise stabil hale gelen bir pazar var. Depoculuk açısından ise ufak bir büyüme gözleniyor. Ama pazar TL bazında büyüyor diyemiyoruz. Kutu bazında büyüdüğünüzde masrafınız artıyor. 3 yıldır operasyon masrafları arttı ama ciromuz düştü. Eczacılık işletmesi en nihayetinde orta veya küçük bir işletmedir.
Peki bu durgunluk ülkeyi ilaç pazarı açısından çok gerilere taşıdı mı?
İlaç pazarı büyümüyor olmasına rağmen hala dünyanın 16. büyük pazarı olarak 2011 tamamladı. Ekonomisi olgunlaşmış ülkeler bütçe açığı veriyor. Birçok AB ülkesi bizimle aynı sorunları yaşıyor. Bu saatten sonra zaten Türkiye ilaç pazarı çift haneli bir büyüme göstermeyecektir. Bunun için üzülmek yerine bize düşen ne yapabileceğimizi araştırmaktır.
Hedef Alliance olarak yeni eczacılık yasasını nasıl değerlendiriyorsunuz?
Hedef Alliance olarak yeni çıkan ‘6197 Sayılı Eczacılar ve Eczaneler Hakkında Kanunu’ yasasını çok önemsiyoruz. Bu yasanın çıkması demek önümüzdeki dönemlere umut vaat ediyor demektir. Hükümet; biz bütün meselelere serbest eczacılık açısından bakıyoruz diyor. Biz bir saatte problemlerin çözülebilmesine değil niyete bakıyoruz. Bir defalık verilen taşıma hakkını ele alabiliriz. Keza bu yasa hayatımızı bugün değil önümüzdeki birkaç sene içinde etkileyecektir. Elbette yasada bir takım eksiklikler var ve bunların da düzenlenmesi gerekmektedir.
Sizce ilaçlarda yaşanan fiyat düşüşleri bu küçülmede etkin rol oynadı mı?
Bir fiyat düzenlemesinden ziyade doğal büyümenin serbest bırakılması önemlidir. Biz Türkiye pazarının %5 büyümesini hedefliyoruz. Üst üste yaşanan fiyat düşüşlerinin oluşturduğu travmadan sonra düşüş gerçekleşmeyen uzun bir sürenin yaşanmış olmasını olumlu olarak değerlendiriyoruz.
Bir eczacı eczanesinde ticareti geliştirmek için neler yapabilir?
Eczacılık sektörüne baktığımızda bir eczane açısından neler yapılabilir diye düşünüyoruz. Örneğin, OTC ürünlerine önem verilmesi gerektiğinin kanaatindeyiz. Gerçi her eczanede bu işin ne ölçüde yapılabileceği de net değildir, çevre bu konuda çok önemli bir etkendir. Eczanede genel süslemelere değil detaylara dikkat edilmesi gerekir. Bir eczanede satışının iyi yapılacağı ürünün iyi tespit edilip iyi yerleştirilmesi gerekiyor.
OTC ürünlere ülkemizdeki talebi nasıl buluyorsunuz?
ürkiye’de gelir düzeyi arttıkça insanların OTC ürünlere ve bilhassa kozmetik ürünlere olan talebi de artıyor. Üstelik bu ürünler büyük bir hızla eczaneye kayıyor. Eczacının bu hususa da eğilmesi gerekir.
Eczacılık artık eczacının dışına çıktı. Eczacılar arasındaki bilgi akışının boyutu, diğer kişilerden fikir alma oldukça büyük önem arz ediyor. Bir eczacı diğer eczacılarla irtibatını güçlü tuttuğu sürece ayakta kalır. Günün ve geleceğin en önemli kavramı serbest eczacılar arasındaki bilgi akışı olacaktır.
Hedef Alliance olarak dünyada ve Türkiye’de nerelerdesiniz?
Hedef Alliance olarak Türkiye’deki çalışan sayımız 4.044 kişidir. Türkiye haricinde Mısır ve Cezayir’de de varız, oralardaki işletmelere ortağız. Dünyada da başka ülkelerde işine bağlı ortaklar bulursak bölgesel büyüme hedeflerimiz var. Toplamda 1400 araçlık filomuz mevcut, şube sayımız ise 75’tir.
E-reçete uygulaması hakkında ne düşünüyorsunuz?
E-reçete uygulamasının gelecekte ulaşacağı nokta reçeteye yalnızca etken madde yazılması olacaktır. Burada ilacın seçimi ise eczacının inisiyatifine bırakılacaktır kanaatindeyim. Reçete bir kâğıtla geldiğinde hasta ilacını takip ediyor. Bu durumun ilerleyen senelerde böyle bir hal alacağını düşünüyorum.
Kapanan eczaneler sizce ciddi bir tehlike arz ediyor mu?
Kapanan eczane sayısı geçmiş yıllarla göre artıyor. Önceden 400-500 civarı net eczane artışı oluyordu. Bu sene belki artış-azalış olmayacak ama önümüzdeki dönem bu denge azalışa doğru hareketlenecektir. Bir ara %45 civarında büyüyen Pazar aslında tehlikeli oldu. Ani büyüyüşlerde hesap yapamadığımız zaman ileride çok sıkıntıya düşüyoruz.
AVM eczanelerini nasıl değerlendiriyorsunuz?
AVM eczaneleri birçok kişinin hayalini süsler ancak oralar para basan yerler olarak düşünülmesin. Tek temel avantajı rekabete kapalı, koruma altında olmasıdır. Bizim gördüğümüz umutla açılıp hüsranla kapanan çok fazla AVM eczanesi var. İçine yaptığınız yatırım ve yer kiranız çok fazla oluyor. Gelir düzeyi yüksek yerlerde olan AVM’lerde nakit satışları elbette oldukça güzel oluyor. Ancak her kalabalık AVM eczanesi iyi iş yapacak diye bir kural yoktur. AVM iyi bir gelirin adresidir diye düşünülmemelidir.
Eczanelerde kullanılabilecek yeni sistemler geliştiriyor musunuz?
Eczanelerde hastaların özel günlerini, önemli günlerini, sosyal günlerini, elinde kalan ürünlerini görebilme imkânı ve müşterilere mesaj yoluyla ulaşabileceği bir sistem başarıyı tetikler. Bu şimdi bizim gündemimizde ve şu an annemin eczanesinde denemekteyiz.
OTC’de reklam hakkında ne düşüyorsunuz?
OTC eczanede tutulmak kaydıyla bir OTC yasası çıkarılırsa hükümet bütçesine de eczacıya da çok ciddi katkısı olur. Reklama açıldığında ise bu pazar güzel bir biçimde büyür. Eczaneye nakit akışı bu yolla artar. Ancak dediğim gibi bu ürünlerin eczanede kalma şartı korunmalıdır. Bunun aksi ticari olarak da insan sağlığı açısından da zararlıdır.
Eczacıların şu andan itibaren neye önem vermeleri gerektiğini düşünüyorsunuz?
Yeni yasa ile birlikte zincir eczane dedikoduları yatışmış bulunuyor. Şimdi eczacılar ekonomik olarak zayıf olan yanlarını güçlendirmelidir. Hedef Alliance olarak eczacıların birlikteliğine önem veriyoruz. Bu konuda öncü ve öncelikli olmak istiyoruz. Bunu da büyütmek için gayret edeceğiz. Eczacılar birlik olarak başka tehditlere karşı koyacaklar ve ayakta duracaklar. Hedef Alliance olarak bu birlikteliği oluşturmayı düşünüyoruz. Üstelik bunu para ile satacağımız bir hizmet olarak tasarlamıyoruz.
Ayşe Esra GÜLER/ İVEK Derneği Özel Röportajı
İVEK © 2016 / Sitemizdeki yazı, resim ve haberlerin her hakkı saklıdır. İzinsiz, kaynak gösterilmeden kullanılamaz.
ZeplinGo® | Web Sitesi Tasarımı ile hazırlanmıştır.
İLETİŞİM